przejdź do treści głównej
Zanurz się w źródłach
Pokaz sprawnościowy Szkoły Ruchu Drogowego
Pokaz sprawnościowy Szkoły Ruchu DrogowegoMarta Michalska
Na pierwszym planie motocyklista jadący w sposób popisowy. Przyjmuje pozycję jaskółki. Obiema dłońmi trzyma kierownicę, a tylko jedną nogą dotyka siedzenia, drugą trzyma w powietrzu. W tle widzowie obserwujący popis. Link do strony z artykułem zainspirowanym Zbiorami Społecznymi

Fikołki, kaskaderskie popisy i jazda na motocyklu bez trzymanki? To nie sceny z filmu akcji, a pokaz sprawnościowy Szkoły Ruchu Drogowego w Piasecznie.

W zbiorach Powiatowego Archiwum Fotograficznego w Środzie Wielkopolskiej znajdziemy kilka intrygujących zdjęć z pokazu umiejętności Szkoły Ruchu Drogowego w Piasecznie. Jej adepci pojechali w latach 60. do Środy Wielkopolskiej, by zaprezentować swoje akrobatyczne zdolności.

Na co dzień jednak szkolili się, by dbać o bezpieczeństwo ruchu drogowego Polski Ludowej.

Po wojnie istotnym zadaniem stało się zarówno uporządkowanie przepisów ruchu drogowego, jak i nadzorowanie coraz większej liczby pojazdów na drogach. Jak podaje Hubert Wilk, pod koniec lat 60. mieliśmy 479 tys. aut osobowych, 274 tys. ciężarówek i aż aż 1 779 tys. rozmaitych jednośladów, wśród nich WFM MO6, SHL czy szczeciński junak[1][2]. Dziś w samej Warszawie są ponad 2 mln zarejestrowanych pojazdów!

Szkoła Ruchu Drogowego MO im. Franciszka Zubrzyckiego w Piasecznie powstała w 1965 roku, ale de facto istniała już od 10 lat, jako Ośrodek Służby Szkolenia Ruchu Drogowego w Iwicznej. Jej słuchacze uczyli się regulowania i kontroli ruchu drogowego, opiniowania w sprawie wypadków drogowych, kontroli technicznej pojazdów itp.[2].

Jak widzimy na zdjęciach, z wielką sprawnością jeździli także na motocyklu i wykonywali rozmaite akrobacje!

***

W zmienionej wersji tekst ukazał się jako post w cyklu „Poznaj zbiory społeczne” w mediach społecznościowych Centrum Archiwistyki Społecznej. Co tydzień, spośród setek tysięcy fotografii i dokumentów wybieramy i prezentujemy kolejne zbiory społeczne.

Marta Michalska

Doktora historii, zajmuje się historycznymi badaniami nad dźwiękiem, pisze, śpiewa. W Centrum Archiwistyki Społecznej komunikuje i promuje działania oddolnych inicjatyw zorientowanych na zapisywanie przeszłości. Jest członkinią międzynarodowej sieci badawczej Song Studies Network, współpracuje z magazynem o muzyce współczesnej Glissando. Laureatka nagrody Fundacji na rzecz Nauki Polskiej MONOGRAFIE FNP. W 2024 roku ukazała się jej książka „Dźwięki, ludzie i nasłuchiwanie miasta. Wybrane elementy fonosfery Warszawy na przełomie XIX i XX wieku” (Toruń, Wydawnictwo UMK).

Zbiory omawiane w artykule

Źródła zewnętrzne

1. Hubert Wilk, „Motoryzacja w Polsce (1945–1989)" „Polska 1944/45–1989. Studia i Materiały", nr XVII (2019), rcin.org.pl.
2. Jerzy Paciorkowski, „Policja drogowa" „Gazeta Policyjna", nr 21 (2022) gazeta.policja.pl.
3. Jerzy Paciorkowski, „Policja drogowa" „Gazeta Policyjna", nr 21 (2022) gazeta.policja.pl.